A térséget alkotó tizennyolc település (Abda, Bezi, Börcs, Cakóháza, Enese, Fehértó, Győrsövényháza, Ikrény, Koroncó, Kóny, Kunsziget, Lébény, Markotabödöge, Mecsér, Öttevény, Rábapatona, Rábcakapi, Tárnokréti) 2014-ben hozta létre az együttműködés jelenlegi formáját, bár a közös munka gyökerei jóval régebbre nyúlnak vissza. A közös cél a helyi értékek összegyűjtése, felmutatása, megismertetése a térségen belül és azon kívül élőkkel úgy, hogy arra utána valódi lokálpatrióta büszkeség, és valódi, belülről induló fejlesztés épülhessen. Ezeket a törekvéseket támogatja a „Múlttal a Jövőért” elnevezésű, LEADER-támogatásban részesült projekt.
A kezdeményezés szerves, és talán egyik legfontosabb része az, hogy az összegyűjtött helyi, térségi értékeket a térség fiataljaival is szükséges megismertetni, bennük is erősíteni a helyi, térségi identitást. Ezt szolgálta a 2015 márciusa és májusa között lebonyolított „I. Nagy Tavaszi Rábcatorkolás” című vetélkedő. A rendezvénysorozat három fordulóból állt, amelyek a három fő értéktípus köré épültek:
1) Az első forduló témája a kulturális örökség volt – néphagyományok, mesterségek, népművészet és jeles napok, különös tekintettel a húsvéti ünnepkörhöz kötődő hagyományokra.
2) A második forduló a tavaszhoz kapcsolódva a természeti örökséget mutatta be, a vizek, növények, madarak világát, a természet ébredését és azt, hogy másoknak ebből mi, hogyan mutatható meg.
3) A harmadik forduló pedig az épített örökség témáját járta körül, azt, hogy az ember alkotta környezet hogyan hat a mindennapi életre, hogyan él, és hogyan fejlődik velünk együtt.
Az egyes témákat a négy korcsoport (óvodás, alsó tagozatos, felső tagozatos és „szabadfogású”(ami gyakorlatilag a középiskolás korosztályra is kiterjesztett ifi-csoportot jelenti ebben az esetben) csapatai korosztályuknak megfelelő szintű, együttműködést és kreativitást kívánó feladatokat oldottak meg, sok esetben nagyszerű eredménnyel. A feladatok minden esetben három típusba voltak sorolhatók:
A) Ez a feladat minden fordulóban valamilyen közös kreatív munka elkészítését jelentette megadott témában, adott technikával. Ezen felül minden csapat számára adott volt a lehetőség, hogy az alsóbb korcsoportok feladataiból is válasszon egyet vagy többet, és pluszpontokért azokat is megoldja. Az óvodás korcsoport csapatai csak ezt a feladatot kapták.
B) Ez feladatlap minden fordulóban valamilyen kutatós-kifejtős jellegű feladatot tartalmazott, amelyekben a gyerekek a településüket ismerték-ismertették meg.
C) Végül pedig minden forduló villámkérdésekkel, kvízzel zárt, amelyben a téma apró érdekességeinek néztek utána a gyerekek.
A három fordulót követően került sor a záró fesztiválra, vetélkedésre valamennyi korosztályban.
Ezeket a tapasztalatokat, feladatokat, elkészült anyagokat adjuk most közre témánként bontva. Az egyes feladatlapok, a fesztivál feladatai, forgatókönyve, az elkészült oktatói módszertani anyagok szabadon használhatóak, letölthetők, kinyomtathatók. A kvízkérdések megoldásai a munkafüzetek végén megtalálhatók.
Hisszük, hogy a vetélkedő során összeállított feladatok, módszertani segédlet stb. akár így csokorban, akár külön-külön érdekes és értékes kiegészítői lehetnek az óvodai, iskolai oktatásnak, de akár családi összejöveteleknek is. Kívánjuk, használják haszonnal és örömmel!